Szeptember: a nagy csalódás ideje
Az egész az első napon kezdődött, hát mikor máskor kezdődött volna...
Első napon az adminisztráció volt. Alapvetően nem volt rémisztő, de furcsán hatott 1-1 megjegyzés. Elmaradhatatlan volt, ahogyan azt mondták, hogy az ország legjobb egyetemére járunk, nem felejtem el, mennyi szabadidős programról esett szó, tanulásról meg nem nagyon. Ezzel még nem volt gond, csak furcsa volt, mert Budapesten az egyetemek 90%-ában így volt. Ennyi legjobb egyetem egy városban!!!
A kritériumdolgozat nagy kiszúrás, az nem olyan volt, amire az ember készült! Két részből állt. Az első része egy gyorsteszt volt, ahol a rossz válasz levonással járt. Az volt beleírva, hogy azért kell, mert segíteni akarnak, de egy héten belül kiderült, hogy nem, ez csak felmérés volt, sehogyan nem hat a tanulásban kapott segítségre. Ja, meg segítség sincs, ez csak PR-fogás, meg üres ígéret.
A második része a normál dolgozat volt. Ha nincs első, átmegyek, de nem baj, mert mindenképpen akartam bevezető matematikára járni. Ha sikerül, akkor nem engedik, hiszen nincs elég hely a teremben, így nem jött ki rosszul.
Másokhoz képest az ETR-rel szerencsém volt. Ki nem dobott, mindig beengedett, de a tárgyakra való jelentkezéskor sokszor leestem a névsorból. JÓ TANÁCS: addig ne számolj kész tényként egy kurzusra való jelentkezéssel, amíg nem végleges. Én az utolsó 60 percben 3 helyről estem ki és ezt csak aznap este tudtam meg!
Tanárok: a mentorok nagyon ügyeltek arra, hogy ne tudjuk meg, hogy valójában melyik tanár milyen. Én szívesen küldök véleményt bárkinek.
A szintekkel vigyázni kell!
Emelt szintre az mehet, akinek vannak már eredményei. Eredménynek számít pl.: OKTV-s eredmény. Az, hogy 9X%-ra tetted le az emelt szintű érettségit matekból, nem eredmény!!! Ez nem cinikus megjegyzés, tényleg így van.
Középszinten tudni kell bizonyítani. CSAK akkor válaszd a középszintet, ha biztos vagy abban, hogy otthonosan mozogsz a bizonyítások területén az adott tantárgyból! Ha nem vagy profi a különböző bizonyításokban, messziről kerüld a középszintet! Én megjártam vele, így szintet kellett váltanom.
Alapszint, egy érdekes dolog. Papíron azt ígérték és szóban azt mondták (mindehol!), hogy alapszinten nem kell bizonyítás. Na, ez nem így van! Igaz, hogy nem kell, ha kettes a célod. Vagyis, ha csak annyit akarsz, hogy egy matekos diplomád legyen, nem kell a bizonyításokkal vacakolni. HA a célod ezzel szemben egy jobb jegy, akkor kérik a jobb jegyért!
Első órák még tűrhetőek voltak. A szó szerinti elsők.
A második/harmadik alkalommal megrázó élmény ért minket.
A tanítást végző oktatók nagy része nem képzett pedagógus. E miatt nem tudnak csoportot vezetni, nem tudnak rendesen magyarázni, nem találják meg azt a magyarázatot, ami mondjuk az emelt szintű ötös és az egyetemi anyag első pillanata között kapcsolatot tud teremteni. NE számíts arra, hogy majd az órán mindent megértesz! A legtöbb esetben ez nem lesz így, előre kell készülni, meg utólag olvasni, kutatni, különben az ember csak kukán ül és adatmorzsákból rakja össze, hogy egyáltalán miről van szó.
Tárgyakra vonatkozóan:
http://www.cs.elte.hu/programs/targylist/hungarian/bschalo.html#start
A fenti oldalon szereplő tárgyakat vedd fel:
Bevezető matematikát kötelező felvenni, de csak akkor kell bejárni, ha nem mentél át az első vizsgán. Én nem mentem át. Az ELTE-hez képest jó tanárok vannak, olyan az óra, mint egy középiskolai matekóra. Arra készülj, hogy annyiban más a helyzet a középiskolához képest, hogy itt bármilyen módszerrel végzett megoldás jó. Nem kell egy módszerrel tudni az anyagot, de legyen módszered. Ha nincs, akkor tanítanak egyet, legalábbis egyet biztosan. Én nagyon szeretem ezeket az órákat. Még olyan területről is tanultam ÚJAT (!), amiről azt gondoltam, hogy mindent tudok!
Analízis: a gyakorlatvezetőn sok múlik. Analízisből vannak nagyon rossz, irtózatosan vacak gyakorlatvezetők, akik nem tudnak tanítani. Tipikus bukós tárgy, nagyon nem mindegy kihez kerülsz. Ebből szerintem jobb a középszint, mint az alapszint. Nevekről szívesen levelezek, mivel sajnos több csoportot is meg kellett járnom.
Algebra: itt is vannak rossz tanárok. Utólag azt mondom, hogy alapszinten lett volna érdemes felvenni. Amúgy a felétől kezdve az alapszintes előadásokra jártam. Nem valami egyszerű tárgy, de érdekes, ha OTTHON tanulod. Ahogy analízisnél, itt se reméld, hogy majd megérted az órán. Az előadás kb. arra jó, hogy amit előre megtanulsz, azt helyére rakja, de ott megérteni valamit, szinte lehetetlen. Ha készülök előre, akkor viszont nagyon kellemes. Ha nem, akkor ijesztő és követhetetlen (sokszor, nem mindig).
Számelmélet: ezzel vigyázni kell. Nekem az első csoportom rossz volt. A második már teljesen rendben volt. Majd egy külön menüben leírom, de itt vannak jó és rossz gyakorlatvezetők. Ég és föld a különbség. Az előadásra nem szabad úgy menni, hogy majd ott megérted. Inkább tekinteni kell egy színházi előadásnak, egy kabarének. Fogalmam sincs ki honnan jön ide, mi nem beszélgettünk az órákon, de itt kegyetlen megtorlás jár érte. Ne ülj előre sem, mert megbánod. Az előadó sokat kérdez és sokszor a jónak hitt válasz sem jó. Például kér tőled egy prímet, ne a 2-t mond neki. Inkább az 5, 7 vagy a 11, 13 a jó.
Véges matematika, amit lehetne kombinatorikának is nevezni. Én diszkrét matematikának ismertem a középiskolából. Itt is nagyon függ a gyakorlatvezető személyétől, hogy mennyit értesz meg. Az előadók személye sem mindegy, de ebből a tárgyból mindegyik előadót hallottam, mindenhol nagyon normálisak. Ott ülve megértesz mindent. Ha nem vagy otthonos a bizonyításban, akkor alapszintre menj, van esély a kettesre vagy hármasra a bizonyítások nélkül is. Arra kell vigyázni, hogy tanulni kell. Az anyag egyszerű, de a vizsgafeladatok nehezek és sok van belőlük. Az, hogy bonyolult kombinatorikai példákban járatos vagy és egy-egy nehéz feladatot megoldasz 15 perc alatt… Sokat kell gyakorolni, vagy felsülsz az első ZH-n. Én így jártam.
Bevezető informatikánál nem mindegy melyik gyakorlatvezetőnél vagy. Ne az első óra alapján ítélj! Amúgy a tananyag bash-programozás meg c++ és kell gyakorolni. Hiába használhatsz segédeszközöket, nem segítenek, ha nem szerzel rutint. Előadásra mindig menj el! Gyakorlaton meg figyelj, otthon gyakorolj!
Alapvetően ne számolj azzal, hogy sok mindent megértesz, mert nekem napi 4 órát kellett készülnöm otthon, de így is ponthatárok közeli értékekkel buktam az első ZH-kon!!! Ha kicsivel még többet, még szorgalmasabban gyakorlom, akkor minden OK lett volna. Na jó, analízis akkor is bukta. Annak mindegy, mert a gyakorlat abszolút értéktelen belőle.
Vannak úgynevezett közismereti tárgyak, mint Minőségbiztosítás, meg EU-s ismeretek. Azokra tanulni kell, mert sok az anyagban az a terület, ami nekem ismeretlen volt így.
Miért volt csalódás a szeptember?
Azért, mert a gyakorlatok és előadások nagy része nem ért semmit.
Rá kellett ébrednem, hogy a 9X%-os emelt matek érettségim semmit nem ér. Rengeteget kellett tanulnom otthon, sok mindenből egy szót sem értettem és nem igazán a segítőkészség, a jó pedagógiai érzék jellemzi az oktatókat (nagy tisztelet annak a párnak, aki ez alól kivétel). A többségükről kiderült, hogy a legrosszabb gimis tanárunkat is alulmúlja. Nem gondoltam volna, hogy egy egyetem ezt a színvonalat megengedi, de ez van: engedi.
Sőt, az ELTE arra figyel, hogy papíron mindenki OK legyen. Elvárás a doktori cím, tehát ne a címből ítéld meg az oktatót! Lehet, hogy akár kitüntetéses oklevele meg doktorija van az oktatónak, ne feledd: nem pedagógiából, hanem matekos tudásra kapta! Attól még nem lesz jó tanár és nem lesz emberileg sem alkalmas arra, hogy tanítson, hogy ilyen-olyan címei vannak!